tu jesteś: Kosmetologia Wiedza i wydarzenia Soja może pomóc schudnąć po menopauzie


Soja może pomóc schudnąć po menopauzie

©Paylessimages - Fotolia.com - ziarna sojiBogata w izoflawony soja może okazać się przydatna dla pań mających problemy z pozbyciem się zbędnych kilogramów w okresie przekwitania - sugerują naukowcy, których badania opublikowane zostały na łamach "Journal of Obstetrics & Gynecology".

Towarzyszące menopauzie zmniejszenie produkcji estrogenu bywa przyczyną wielu dolegliwości m.in. zmęczenia czy napadów gorąca, a wolniejszy metabolizm sprzyja odkładaniu się tkanki tłuszczowej. Od pewnego czasu naukowcy podejrzewają, że dzięki swoim właściwościom soja może przyczyniać się do łagodzenia objawów menopauzy, jednak badania nie pozwoliły dotychczas sformułować jednoznacznych wniosków.

W ostatnich badaniach przeprowadzonych przez naukowców z Uniwersytetu Alabama w Birmingham wzięły udział 33 kobiety, w tym 16 Afroamerykanek, które przez trzy miesiące codziennie piły koktajl zawierający 160 miligramów izoflawonów soi i 20 gramów białka sojowego. Kobiety w grupie kontrolnej piły koktajle mleczne zawierające kazeinę.

Po trzech miesiącach tomografia komputerowa wykazała, że u kobiet pijących koktajle z soją ilość tłuszczu zmniejszyła się o 7,5 proc., podczas gdy u kobiet przyjmujących placebo wzrosła o 9 proc. Jednocześnie zaobserwowano, że Afroamerykanki straciły średnio 1,8 kg tłuszczu na całym ciele, natomiast białe kobiety pozbyły się tłuszczu w okolicach brzucha.

Autorzy badań wyjaśniają jednak ową różnicę tym, że u białych kobiet zazwyczaj więcej tłuszczu gromadzi się w talii, więc efekty kuracji są w tym miejscu najbardziej widoczne.

Sceptycznie podchodzi jednak do tych wniosków dr Oksana Matvienko (University of Northern Iowa), która zwraca uwagę, że badania były zbyt krótkie i wzięło w nich udział zbyt mało kobiet. Podczas własnych badań Matvienko przez rok obserwowała 229 kobiet, które przyjmowały tabletki zawierające 80 lub 120 miligramów izoflawonów soi. Nie zauważyła jednak żadnych zmian związanych z utratą tłuszczu w porównaniu z grupą otrzymującą placebo.

Matvienko zaznacza jednak, że tomografia komputerowa jest bardziej czuła niż stosowany w jej badaniach rentgen, dlatego naukowcy z Uniwersytetu Alabama mogli zauważyć zmiany, które nie zostały wykryte przez jej zespół. Dodatkowo różnicę w wynikach może wyjaśniać fakt, że w poprzednich badaniach kobietom podawano jedynie izoflawony, a w obecnych także proteiny soi.

Zarówno autorzy najnowszych, jak i poprzednich badań podsumowują, że nie jest jasne, czy działanie soi jest w stanie wyraźnie poprawić zdrowie kobiet w czasie menopauzy i po niej. KOC

Źródło: 2010-06-03 PAP - Nauka w Polsce | Autor: PAP

Przeczytaj także:


Uwaga, otwiera nowe okno. Drukuj

Kosmetyczny magazyn internetowy na Facebook

Polecamy

Portal pełen muzyki
Banner HypphairBanner Kosmed

©2011 Wszystkie prawa zastrzeżone | Artykuły i zdjęcia zamieszczone na stronie są chronione prawami autorskimi. Kopiowanie oraz używanie bez pisemnej zgody redakcji jest zabronione.